KED Newsletter – september 2022

Een aantal keer per jaar brengt Kunskapsskolan International een nieuwsbrief uit met nieuws vanuit de hele wereld. Dit is de brief van september 2022.

Teacher leadership: een belangrijke transformatie

Leraren die verantwoordelijkheid nemen voor én leiding nemen bij de ontwikkeling van het onderwijs. Geen formele leidinggevende verantwoordelijkheid maar op basis van expertise en affiniteit. Vanuit de overtuiging dat zij een sleutelrol hebben bij het bereiken van het ultieme doel: de ontwikkeling van leerlingen versterken.

‘UNESCO rapport legt ook in Nederland de vinger op een aantal zere plekken’

‘Dat in Nederlands het lees- en rekenvaardigheid niveau omhoog moet, is een gegeven. De vraag is alleen hoe je dat realiseert.’ Prof.dr. Nienke van Atteveldt, hoogleraar Neurowetenschap en Maatschappij aan de Vrije Universiteit in Amsterdam verwijst naar het onlangs verschenen UNESCO onderzoek ‘Reimagining Education’ dat zij als co-chair heeft begeleid.

S02E07: Het grote corona-effect: sociaal-emotioneel welzijn

Wanneer over de effecten van corona op leerlingen wordt gesproken, gaat het vaak eerst over opgelopen achterstanden. Maar inmiddels weten we dat er vooral effecten ook zijn geweest op het gebied van sociaal-emotionele welzijn en onderlinge dynamiek. Effecten waar scholen, ook degene die Kunskapsskolan onderwijs aanbieden, alle zeilen op moesten bijzetten. Zowel in stedelijke als landelijke gebieden. Maar: wat hebben we in de praktijk bij leerlingen gezien? Wat is gedaan om ze te helpen? En wat kunnen we, terugkijkend, hiervan leren?

S01E02: How to address the challenges of personalized education

Self-regulating learners, Personalized education, and Kunskapsskolan Education, seem familiar. Both from the perspective of the student and the teacher. But is this really the case? Not all teachers have a clear definition of personalized learning. Or what tools can be used to support students to take more ownership of their learning, to be more self-regulating.

S02E06: Zelfregulerende leerlingen: wat is daar voor nodig?

Op het eerste gezicht lijkt het duidelijk wat onder zelfregulerend leren en Kunskapsskolan onderwijs wordt verstaan. Zowel vanuit het perspectief van de leerling als van de docent. Maar toch: dit geldt niet voor alle docenten. Daarom kijken we deze keer onder de motorkap. Wat is de definitie van zelfregulerende leerlingen, wat is er nodig om het te laten werken?

S01E01: UNESCO: personalized education is a human right!

According to a recent UNESCO report, on which 300 experts from 45 countries have been working since 2019, most parents, teachers, and students in the world demand things from education that personalized learning can provide. Listen to our new podcast episode of KED Talk.

KED Newsletter – juni 2022

Een aantal keer per jaar brengt Kunskapsskolan International een nieuwsbrief uit met nieuws vanuit de hele wereld. Dit is de brief van juni 2022.

S02E05: Promotieonderzoek: leiderschap bepaalt (in hoge mate) de kwaliteit van een school

Het leiderschap van schoolleiders bepaalt in hoge mate de kwaliteit van een school en het onderwijs. Deze conclusie staat in het promotieonderzoek van onderwijs-wetenschapper Nicolette van Halem, waarop zij binnenkort aan de Vrije Universiteit Amsterdam hoopt te promoveren.

S02E04: Promotieonderzoek: motivatie leerlingen neemt toe bij meer regie over hun ontwikkeling

De motivatie van leerlingen neemt toe wanneer zij meer regie krijgen over hun ontwikkeling ondersteund door de relatie met docenten. Deze conclusie staat in het promotieonderzoek van onderwijs-wetenschapper Nicolette van Halem, waarop zij binnenkort aan de Vrije Universiteit Amsterdam hoopt te promoveren.

Kijken naar de oorsprong

In dit blog een verslag van het bezoek van twintig Nederlandse onderwijsbestuurders en leden van verschillende Raden van Toezicht aan Kunskapsskolan in Zweden. De reis was bedoeld om hen nader kennis te laten maken met de oorsprong van het Kunskapsskolan onderwijs, de gedachten eromheen, de professionals erachter en vooral de praktijk binnen enkele van de 36 scholen waar dit onderwijs in Zweden wordt gerealiseerd.

Delen in de praktijk

Scholen die gepersonaliseerd onderwijs in Nederland in de praktijk brengen, hebben zich verenigd in de Kunskapsskolan Community. In deze blog een inkijkje in hoe de Community groeit. ‘We nodigen collega’s uit om van gedachten te wisselen. Niet om te overtuigen, maar om samen verder te komen.’

S02E03: Kunskapsskolan onderwijs: hoe organiseer je zoiets?

Binnen Kunskapsskolan onderwijs bieden scholen hun leerlingen de mogelijkheid te variëren in niveau en tempo. Omdat elke leerling uniek is en op zijn of haar eigen manier leert. Maar: hoe organiseer je zoiets? Wat vergt het van docenten? En hoe creëer je toch een goed functionerend rooster?

KED Newsletter – februari 2022

Een aantal keer per jaar brengt Kunskapsskolan International een nieuwsbrief uit met nieuws vanuit de hele wereld. Dit is de brief van februari 2022.

Students – Natural Resources to be Extracted with Care

Hoe zorgen we ervoor dat ieder mens toegang krijgt tot goed onderwijs? Hoe geven we alle mensen een betere start in het leven? Peje Emilsson, heeft de afgelopen 2 jaar – op uitnodiging van het UNESCO Mahatma Gandhi Instituut voor Onderwijs voor Vrede – meegewerkt aan een wereldwijd onderzoek. Cecilia Aronsson sprak met hem.

Geen hoepel maar een loopplank

Van traditioneel naar Kunskapsskolan (gepersonaliseerd) onderwijs overstappen is best een ding. Periodieke audits helpen de scholen gaandeweg te kijken waar zij in hun transitie staan. Niet aan de hand van ‘vinkjeslijsten’, maar via een maatwerk aanpak per school. Lees in dit blog de ervaringen van het Veenlanden College en 2College Ruivenmavo.

KED Newsletter – november 2021

Een aantal keer per jaar brengt Kunskapsskolan International een nieuwsbrief uit met nieuws vanuit de hele wereld. Dit is de brief van november 2021.

S02E02: De toegevoegde waarde van leerling-coaching

Na de Schoolpraat ‘Leraar zijn is zó leuk’ gaat deze editie over coaching. Over persoonlijke coaching van leerlingen. Waarom is dat belangrijk, wat levert het op en wat vraagt het van docenten?

De future is vandaag

Ze worden Future Skills of ook wel Life Skills genoemd. Vaardigheden die nodig zijn om als mondige burger of werknemer/ondernemer in de snel veranderende samenleving te kunnen (gaan) functioneren. Dus vormen ze ook een wezenlijk onderdeel van het hele Nederlandse onderwijs, zou je denken. Maar dat is (vooralsnog) niet zo.

S02E01: Leraar zijn is zó leuk!

De eerste Schoolpraat van het nieuwe seizoen. Over een thema dat op ieders lippen ligt: meer mensen ertoe brengen om docent te worden. Want leraar zijn is zó leuk! Maar kennelijk is dit nog onvoldoende doorgedrongen.

KED Newsletter – september 2021

Een aantal keer per jaar brengt Kunskapsskolan International een nieuwsbrief uit met nieuws vanuit de hele wereld. Dit is de brief van september 2021.

Met Covid als springplank het nieuwe jaar in!

Motivatie leidt tot leren en succes leidt tot motivatie. De afgelopen anderhalf jaar zijn wij met elkaar meer uitdagingen aangegaan dan ooit. Met een grote kans dat – persoonlijk en als team- meer veerkracht, vastberadenheid en denkkracht is ontwikkeld die we kunnen meenemen het komende schooljaar in.

S01E04: Zomeroverdenking

Vandaag staat Schoolpraat, de laatste van dit seizoen, stil bij twee thema’s die iedereen in het onderwijs meteen zal herkennen: ‘Rust om op adem te komen’ en ‘Flexibel om te ontwikkelen’. Het eerste hard nodig na een bizar schooljaar.

S01E03: De motivatie, vastberadenheid en zelfeffectiviteit van letterlijk alle leerlingen verhogen!

Dit keer gaat Schoolpraat naar Zweden en Groot-Brittannië. De Zweedse Kunskapsskolan collega’s spraken onlangs in hun eigen podcast serie met de wereldberoemde Britse onderwijsexpert James Nottingham.

‘Delen leidt tot vermenigvuldigen’!

Sluit de Menukaart van het Nationaal Programma Onderwijs aan bij de behoefte van het Nederlands onderwijs? Het antwoord hierop werd gegeven tijdens ons webinar op 2 juni jl.

KED Newsletter – mei 2021

Een aantal keer per jaar brengt Kunskapsskolan International een nieuwsbrief uit met nieuws vanuit de hele wereld. Dit is de brief van mei 2021.

S01E02: Geef leerlingen de ruimte!

Ruimte geven aan leerlingen. Daarover gaat deze podcast van de Kunskapsskolan Community Nederland.

‘Onderwijs, ga voor Tripple L’

Lef, Leiderschap en Liefde in het onderwijs. Deze ‘tripple L’ komt de laatste maanden regelmatig langs. Ter duiding van een tekort. Of als oproep tot actie. Nu dus wordt vooral van schoolleiders en bestuurders lef gevraagd. Met name nu, staand op een door corona gecreëerd kruispunt dat financiële ruimte biedt voor het creëren van structurele ontwikkeling.

S01E01: ‘Wat van de menukaart zullen we kiezen?’

Op dit moment zijn veel Nederlandse scholen bezig met het Nationaal Programma Onderwijs en de daaraan gekoppelde Menukaart. Daarover gaat deze podcast van de Kunskapsskolan Community Nederland.

Onderwijs, stijg boven jezelf uit!

Het is tijd voor het onderwijs om boven zichzelf uit te stijgen. Door zich niet te verliezen in Hoekse en Kabeljauwse twisten over wat ‘goed lesgeven’ is of ‘het juiste onderwijs’. Door eens voorbij te gaan aan de politieke ambities om het onderwijs te gebruiken om de samenleving in een gewenste mal te drukken.

Neem deel aan onze gratis webinar op wo. 2 juni van 15.00 tot 17.00 uur.

KED Newsletter – maart 2021

Een aantal keer per jaar brengt Kunskapsskolan International een nieuwsbrief uit met nieuws vanuit de hele wereld. Dit is de brief van maart 2021.

‘Toen de lockdown kwam, hoefden we niets te ontdekken’

Geen schokgolf op het Van Kinsbergen college in Elburg als gevolg van de lockdown, schrijft het VO-Magazine. Iedereen was er al digitaal vaardig. En door de persoonlijke begeleiding op deze Kunskapsskolan Partnerschool was er steeds goed zicht op de leerlingen.

‘Het onderwijs loopt achter, niet de leerlingen…’

Wordt corona een ‘keerpunt van ontwikkeling’ binnen het Nederlands onderwijs? Gaat de mega-investering in het Nederlands onderwijs het fundament zijn onder structurele verbeteringen? Gáán wij de coronacrisis omzetten in een structurele verkleining van de kansenongelijkheid? Gáán wij ervoor zorgen dat de motivatie van Nederlandse leerlingen een structurele ‘boost’ krijgt waardoor onderwijs voor zowel leerlingen als leraren weer plezier brengt?

Gepersonaliseerd leren is juist de vriend van de democratie

‘Leren moet uitnodigend, bemoedigend en inspirerend zijn. En voor al deze drie fundamentele elementen heb je anderen nodig. Zinvol leren doe je dus samen! En precies daarom is gepersonaliseerd leren géén geïndividualiseerd proces. Want wie dat wèl doet, bevindt zich op een gevaarlijke en destructieve egotrip.’

KED Newsletter – februari 2021

Een aantal keer per jaar brengt Kunskapsskolan International een nieuwsbrief uit met nieuws vanuit de hele wereld. Dit is de brief van februari 2021.

Tweede lockdown in Norg ‘een uitdaging’

Vanmorgen sprak het Radio 1 Journaal met Marijn Scheper, docent lichamelijke opvoeding en biologie op het Dr. Nassau College in Norg over het afstandsonderwijs en de effecten die dit heeft op leerlingen. Luister/bekijk hier wat hij te vertellen had.

In Norg ging het onderwijs tijdens de lockdown ‘gewoon’ door

‘Het is een valkuil te denken dat onderwijs op afstand gaat over de digitale infrastructuur. Natuurlijk, als je die al in huis hebt maakt dat de overgang gemakkelijker. Maar daar zit de succesfactor niet. Die zit in de onderlinge communicatie. In het naar elkaar luisteren en in teamwerk.’

Dr. Nassau College Gieten in Drenthe vierde Kunskapsskolan Partnerschool

Het Dr. Nassau College in Norg heeft – na Lumion Amsterdam en het Van Kinsbergen college in Elburg – als derde school in Nederland het predicaat Kunskapsskolan Partnerschool weten te verwerven. Dit betekent dat het Dr. Nassau College het Kunskapsskolan onderwijs-, kwaliteits- en organisatiemodel als uitgangspunt hanteert binnen haar gepersonaliseerd onderwijs.

‘Onderwijs zoals onderwijs is bedoeld’

Kleinschalig en geworteld in de omringende gemeenschap. De vierde Nederlandse Kunskapsskolan Partnerschool – het Dr. Nassau College Aa en Hunze – is gevestigd in Gieten, in het noordoosten van de provincie Drenthe. Een school voor gepersonaliseerd onderwijs, die leerlingen niet alleen opleidt voor een diploma, maar ook vaardigheden bijbrengt die in een snel veranderende wereld – in werk èn privé – hard nodig zijn.

‘Ouders zijn de echte experts van hun kind’

Nabijheid, authenticiteit en persoonlijke aandacht voor elk kind. Als ouders waar ook ter wereld wordt gevraagd naar de gewenste toegevoegde waarde van scholen, dan komen deze elementen steevast naar voren. Ouders spelen ook een bepalende rol bij de keuze van de school voor hun kind(eren). Zijn bovendien geïnteresseerd in hoe hun kind(eren) het op school doen. En kunnen waardevolle input geven.

Dr. Nassau College in Norg derde Kunskapsskolan Partnerschool

Het Dr. Nassau College in Norg heeft – na Lumion Amsterdam en het Van Kinsbergen college in Elburg – als derde school in Nederland het predicaat Kunskapsskolan Partnerschool weten te verwerven. Dit betekent dat het Dr. Nassau College het Kunskapsskolan onderwijs-, kwaliteits- en organisatiemodel als uitgangspunt hanteert binnen haar gepersonaliseerd onderwijs.

‘Het allerbelangrijkste is dat leerlingen hiervan profiteren’

Gemiddelde mavo-, havo- of vwo-leerlingen zijn er niet op het Dr. Nassau College in het Drentse Norg. Hier is iedere leerling uniek, met eigen talenten en ambities. Elke leerling werkt in het eigen tempo op het eigen niveau en wordt daarbij intensief ondersteund door een vaste coach met goede resultaten tot gevolg. Gepersonaliseerd onderwijs dus, zoals gepersonaliseerd onderwijs is bedoeld.

De leerling centraal: op het Dr. Nassau College realiteit

De leerling centraal. Er is in Nederland vrijwel geen schoolwebsite te vinden waar dit wordt benadrukt. Elke school heeft daarbij een eigen verhaal. Onmogelijk dus om op dit vlak het alleenrecht te claimen. Het Dr. Nassau College in het Drentse Norg doet dat dus ook niet. Maar is er wel van overtuigd het elke dag opnieuw waar te maken.

Van Kinsbergen college in Elburg tweede Nederlandse Kunskapsskolan Partnerschool

Elburg, 4 december 2019 – Het Van Kinsbergen college in Elburg heeft – na Lumion Amsterdam – als tweede school in Nederland het predicaat Kunskapsskolan Partnerschool weten te verwerven. Dit betekent dat het Van Kinsbergen College bij haar gepersonaliseerde vmbo-b,…

‘Coachen van leerlingen maakt het werk als leraar zoveel leuker en dynamischer!’

‘Ik zou niet meer terug willen naar het traditionele klassikale onderwijs. Want ik zie nu leerlingen die actiever informatie komen halen. Bewuster en gemotiveerder bezig zijn met hun schoolwerk. Het niet erg vinden dat zij voor hun wekelijkse coachgesprek wat…

‘Kwaliteit is zo enorm belangrijk!’

Een lerarentekort hebben ze niet op het Van Kinsbergen college in Elburg. Want vacatures worden snel vervuld met leraren die er graag willen werken. En een tekort aan leerlingen is er – terwijl Elburg in een krimpregio ligt – ook…

Lumion Amsterdam eerste Kunskapsskolan Partnerschool

Eerste Kunskapsskolan Partnerschool met hogere leerling-motivatie en werkplezier leraren Amsterdam, 8 oktober 2019 – Lumion Amsterdam is de eerste Kunskapsskolan Partnerschool in Nederland. Dit hebben Lumion en Kunskapsskolan Nederland gezamenlijk bekend gemaakt. Lumion is al sinds haar start in 2012…

Lumion: een succesverhaal van echte onderwijspioniers

Bij Lumion zelf zien zij het als de voltooiing van een cirkel: als eerste school in Nederland het predicaat Kunskapsskolan Partnerschool mogen voeren. En wordt het ervaren als een welkome tussenstap in de permanente kwalitatieve ontwikkeling van de sinds 2012…

‘Kunskapsskolan Partnerscholen zijn ons een beetje overkomen’

Met Lumion in Amsterdam is de eerste Kunskapsskolan Partnerschool in Nederland een feit. Verder is het de verwachting dat er begin volgend jaar nog drie andere Partnerscholen zijn bijgekomen. En Nederland binnen een jaar of vijf een breed netwerk van…

‘Kunskapsskolan Partnerscholen gaan duidelijk een stap verder’

Elke leerling is uniek. Met eigen ambities en talenten. En leerdoelgericht onderwijs om hem/haar heen georganiseerd. Met voor elke leerling voldoende aandacht. In een duidelijke structuur, werkend aan persoonlijke doelen. Uitvoerbaar, betaalbaar, verantwoord en duurzaam. Waarbij leerlingen – zodra daar…

Bestuurder Ewald Weiss: ‘Samen bereiken wij zoveel meer’

‘Delen is voor mij de centrale toegevoegde waarde. Elkaar tips geven. Ervaringen delen. Afspraken maken en vervolgens iedereen laten meeprofiteren van hetgeen wordt ontwikkeld. Daar geloof ik in.’ Ewald Weiss is bestuurder van Stichting Progresso (waarvan Lumion in Amsterdam deel…

Scholen gepersonaliseerd onderwijs slaan handen ineen

Een aantal Nederlandse scholen met gepersonaliseerd onderwijs heeft besloten intensiever te gaan samenwerken. De bestuurders van deze scholen hebben hiertoe op 21 maart 2019 in Groenekan de Kunskapsskolan Community Nederland met een werkagenda tot 2021 in het het leven geroepen.…

‘De community leeft!’

‘Wij hebben elkaar nodig om tot ontwikkeling te komen’. ‘Gepersonaliseerd onderwijs handen en voeten geven is best ingewikkeld, dus zijn wij op zoek naar collega’s die opereren in hetzelfde proces’. ‘Wij vinden het belangrijk om elkaar te spreken, dus zijn…