MY college in Spijkenisse nieuwe Kunskapsskolan Partnerschool
Jonge mensen alle kansen bieden die passen bij hun persoonlijke talenten. Ook in een omgeving waar dat niet vanzelfsprekend is en patronen van generatie op generatie lijken doorgegeven te worden. Als Nederlandse samenleving vinden wij het een vanzelfsprekend uitgangspunt – en het onderwijs is er ook voortdurend mee bezig – maar dit in de praktijk wáármaken valt nog best tegen.
Toch zijn er scholen die op dit vlak wél het verschil weten te maken. Door leerlingen – naast de verplichte leerstof – volop de gelegenheid te geven zichzelf te ontwikkelen in waar zij goed in zijn. Intensief begeleid en voortdurend uitgedaagd het beste uit zichzelf te halen. Waar leerlingen consequent worden voorbereid op wat zij in vervolgonderwijs nodig hebben én op wat er uiteindelijk in hun latere leven door werkgevers en de maatschappij van hen wordt gevraagd. In staat zijn regie te voeren over hun eigen (permanente) ontwikkeling en aldus ook in staat voor zichzelf een verschil te maken.
MY college in Spijkenisse is zo’n unieke school. Deze VMBO Basis/Kader opleiding mag zichzelf vanaf dit jaar Kunskapsskolan Partnerschool noemen. Niet verwonderlijk omdat zij excelleren in deze vorm van gepersonaliseerd onderwijs. Maar ook omdat zij met hun onderwijs hardnekkige patronen weten te doorbreken en jonge mensen mogelijkheden geven die zij – én hun ouders – daarvoor nooit voor mogelijk hadden gehouden. Kortom: het verschil maken mét en voor hun leerlingen.
Motivatie leerlingen
Voor MY college-directeur Marjolein Scholten is het worden van Kunskapsskolan Partnerschool zeker een bekroning na zeven jaar in teamverband keihard werken. Maar veel belangrijker zijn wat haar betreft de resultaten van deze gezamenlijke inspanning. ‘Zeven jaar geleden zagen wij de motivatie van leerlingen achteruitgaan. Leerlingen gingen achterover hangen en lieten de docenten het werk doen. Toen hebben we geconcludeerd: dit moet fundamenteel anders. Want op deze manier kun je leerlingen geen optimale start meegegeven, noch de mogelijkheid bieden om uit de patronen te breken die in de praktijk alleen maar kansenóngelijkheid bevorderen.’
‘Dus zijn wij naar Zweden gegaan, waar het Kunskapsskolan gepersonaliseerd onderwijs was ontstaan en inmiddels in tientallen scholen met veel succes werd toegepast. Daar trof mij meteen de persoonlijke aandacht voor leerlingen. Met intensieve coaching en begeleiding als fundament onder een vernieuwend onderwijsmodel. Waardoor – dat merkte ik meteen toen ik daar scholen bezocht – de leerlingen zich gezien en gehoord voelden en gemotiveerd waren om naar school te gaan. Terug in Nederland zijn we hiermee aan de slag gegaan en zagen we al snel de verandering. Onder de leerlingen én de docenten. Dat was bijna magisch.’
‘Game changer’
Zeven jaar later zijn er tal van voorbeelden te geven van leerlingen voor wie de jaren bij MY college als ‘game changer’ kunnen worden omschreven. Zoals bij Ilonka (de naam is gefingeerd). Een leerling qua gedrag zo moeilijk, dat menigeen haar een leven zonder afgeronde opleiding toedichtte. Maar toch werd er binnen MY college doorgezet. Met enerzijds de intensieve wekelijkse coaching die kenmerkend is voor het Kunskapsskolan onderwijs. En anderzijds het – eveneens kenmerkende – overleg in de driehoek coach, ouders en leerling. Waarbij heel duidelijk zijn werd gecombineerd met het zien en horen van Ilonka. Gevoegd bij het consequente geloof in de mogelijkheid ook háár talenten te kunnen ontwikkelen. Het eindresultaat was een schooldiploma, een passende vervolgopleiding én het besef bij Ilonka zèlf dat zij een verschil kon maken. Haar voormalige wiskundedocent/coach Pepijn Droog daarover: ‘het is bijzonder dat je zo met elkaar toch een verschil kunt maken. Dat is wat dit gepersonaliseerd onderwijs – met alles wat daarbij hoort – mogelijk maakt. Bovendien: Ilonka erkent dat zelf ook en komt nog regelmatig bij ons langs.’ Zeven jaar later zijn er tal van voorbeelden te geven van leerlingen voor zie de jaren bij MY college als ‘game changer’ kunnen worden omschreven.
Geen trucje
Marjolein Scholten is mét haar collega’s blij in zeven jaar in Spijkenisse het gevoel te hebben waargemaakt dat zij in Zweden kreeg. Maar ze benadrukt ook dat het Kunskapsskolan gepersonaliseerd onderwijs geen trucje is, maar een omvattend en geïntegreerd onderwijsprogramma. ‘Ik hoor om mij heen zoveel scholen zeggen dat zij ook gepersonaliseerd onderwijs aanbieden, of óók aan coaching doen. Het is niet aan mij om collega-scholen af te fakkelen, maar er komt zoveel bij kijken om onderwijs ook écht gepersonaliseerd te maken. Kijk, ik ben ooit opgeleid vanuit het oude principe ‘je zit en je luistert’. En als ik eerlijk ben, dan zie ik dat onderwijs om mij heen nog steeds. Sterker: dáár zit – durf ik te stellen – het fundamentele verschil tussen MY college en andere scholen in Spijkenisse en omgeving. Hier is het héle onderwijsmodel om de leerlingen heen gebouwd. En ik ben er zó trots op dat alle docenten dat elke dag weer waarmaken, sámen met de leerlingen. Ik was kortgeleden op een scholenmarkt en hoorde daar een van onze leerlingen aan ouders uitleggen waarom zij zo graag naar school ging. Daarbij zag ik ouders, zwaar onder de indruk, een traantje wegpinken. Kijk, dat is patronen doorbreken. Dat is kansengelijkheid een oprechte kans geven in een omgeving waar menigeen dat niet voor mogelijk houdt. Dat is MY college in Spijkenisse. Elke dag weer.’