S04E04: Hoogleraar Jan van Tartwijk: parallel tussen docenten en behandelend artsen?

Schoolpraat is een serie podcasts van de Kunskapsskolan Community Nederland. Waarin bestuurders, schoolleiders en docenten praten over gepersonaliseerd onderwijs en leerlingen optimaal voorbereiden op de snel veranderende wereld. Niet kijkend in een glazen bol maar met verhalen uit de dagelijkse praktijk. Want veranderen kan NU!

Wil je niets missen? Abonneer je dan gratis op onze podcast.

S04E04: Hoogleraar Jan van Tartwijk: parallel tussen docenten en behandelend artsen?

Het lerarentekort zet de kwaliteit van het onderwijs onder druk. De docent is immers in sterke mate bepalend voor de leerprestaties van leerlingen. Maar, hoe keer je deze trend? Jan van Tartwijk is Hoogleraar Sociale Wetenschappen Educatie en Pedagogiek binnen de faculteit Sociale Wetenschappen aan de Universiteit van Utrecht. Hij kijkt in dit verband naar de expertise-ontwikkeling van docenten en hun effectiviteit/efficiëntie. En trekt een parallel met de positie van een behandelend arts. Want die wordt in de praktijk omringd door andere professionals die – als team – de expertise hebben én leveren om de gewenste kwaliteit te realiseren. Is dit een denkrichting die je ook in het Nederlands onderwijs kunt toepassen? En als dat zo is, wat zijn daarvan de consequenties? Plus: wat weten wij eigenlijk over de expertise-ontwikkeling van docenten? In deze Schoolpraat – als onderdeel van een serie gesprekken aan met vooraanstaande wetenschappers én onderwijsprofessionals uit de praktijk – gaan we op onderzoek uit. Met Jan van Tartwijk zelf, Lian Derks – directeur 2College Ruivenmavo in Berkel-Enschot, en Duco Adema – bestuurder van de Amsterdamse Ceder Groep.

Deel binnen je eigen netwerk: