Kijken naar de oorsprong

In dit blog een verslag van het bezoek van twintig Nederlandse onderwijsbestuurders en leden van verschillende Raden van Toezicht aan Kunskapsskolan in Zweden. De reis was bedoeld om hen nader kennis te laten maken met de oorsprong van het Kunskapsskolan onderwijs, de gedachten eromheen, de professionals erachter en vooral de praktijk binnen enkele van de 36 scholen waar dit onderwijs in Zweden wordt gerealiseerd.

Delen in de praktijk

Scholen die gepersonaliseerd onderwijs in Nederland in de praktijk brengen, hebben zich verenigd in de Kunskapsskolan Community. In deze blog een inkijkje in hoe de Community groeit. ‘We nodigen collega’s uit om van gedachten te wisselen. Niet om te overtuigen, maar om samen verder te komen.’

Students – Natural Resources to be Extracted with Care

Hoe zorgen we ervoor dat ieder mens toegang krijgt tot goed onderwijs? Hoe geven we alle mensen een betere start in het leven? Peje Emilsson, heeft de afgelopen 2 jaar – op uitnodiging van het UNESCO Mahatma Gandhi Instituut voor Onderwijs voor Vrede – meegewerkt aan een wereldwijd onderzoek. Cecilia Aronsson sprak met hem.

Geen hoepel maar een loopplank

Van traditioneel naar Kunskapsskolan (gepersonaliseerd) onderwijs overstappen is best een ding. Periodieke audits helpen de scholen gaandeweg te kijken waar zij in hun transitie staan. Niet aan de hand van ‘vinkjeslijsten’, maar via een maatwerk aanpak per school. Lees in dit blog de ervaringen van het Veenlanden College en 2College Ruivenmavo.